Lex & Jan Frits op de Kilimanjaro

15 - 26 september 2012

“Bridge

Hoe is het zo gekomen?

In april 2011 kwamen we erachter dat we beiden begonnen waren met hardlopen en maakten we stoere plannen om in september van dat jaar de Bridge-to-bridge te gaan rennen. Ja, twee mannen van 45 die willen bewijzen dat ze nog niet dood zijn, onversneden midlifecrisis. Toen we het plan maakten om in die wedstrijd te gaan meelopen konden we net 3 minuten aan een stuk hardlopen, dus 6 mijl was toen nog best een eind. Maar terwijl we lekker in die grootse en meeslepende sfeer zaten noemde Lex de Kilimanjaro, dat hij die ooit in zijn leven nog eens wilde beklimmen. Ik aarzelde niet en en besloot onmiddellijk dat we dat in september van 2012 zouden gaan doen en daar begon het allemaal. Met hulp van Evy Gruyaert van de BRT is het ons trouwens prima gelukt om die 6 mijl te hardlopen.

“Lex

Wie zijn we?

Lex en ik kennen elkaar van de middelbare school, het Carolus Clusius College in Zwolle, waar we begonnen in 1978 en afstudeerden in 1985. We zijn vrienden sinds 1982 en in september 2012 kennen we elkaar dus 30 jaar. In 1985-86 trokken we nog regelmatig met elkaar op omdat we allebei in Enschede studeerden en toen Lex het jaar daarop naar Groningen ging, gingen we elkaar een stuk minder een stuk minder zien, een paar keer per jaar. In de afgelopen 10 jaar, terwijl Lex inmiddels in Arnhem woont en ik in Amsterdam, is ons contact een stuk intensiever geworden en sinds 2008 zien we elkaar zeker maandelijks. Onze vriendinnen spelen daarbij een grote rol, met ons vieren eten we minstens 6 keer per jaar bij elkaar en we zijn al een paar keer met ons vieren op reis geweest.

De voorbereiding

We rennen 3 keer per week waarbij we elkaar in de gaten houden met Endomondo. Om de voorbereiding af te ronden heb ik op de zaterdag van vertrek nog een rondje van 10,5 kilometer gerend waarmee ik in de hele voorbereidingsperiode iets meer dan 430 kilometer heb hardgelopen. We maken wekelijks een stevige wandeling en hebben 13 t/m 16 augustus gewandeld in de Eifel om in die 3 dagen van 20 km per dag een beetje stijgen en dalen in de kuiten te krijgen. Op 10 september nog 17 kilometer op en neer gewandeld op de Utrechtse heuvelrug in de buurt van Rhenen, waarmee ik in de hele voorbereidingsperiode op 256 kilometer kom. Allemaal schitterende wandelingen met een enorme variatie dank zij On-track. Nu nog even de schoenen in het vet zetten en mijn hardloopschema van deze week afronden. Eric Cornelissen, ervaren bergbeklimmer, is onze coach met wie we een paar keer uit eten zijn geweest om de risico's goed in te prenten. Zijn adviezen over onze uitrusting dragen fors bij aan de kans om de top te halen. Ik heb van Eric een hele zak met spullen in bruikleen gekregen, wat me behoorlijk in de kosten scheelt.

“Coachgesprek” “Shirtsponsor”

We hebben voor de broodnodige hoogtemeters nog een paar dagen gewandeld in de Eiffel. Zie de aparte pagina voor het verslag van die trip. Op 22 augustus hebben we onze paspoorten weggebracht naar het consulaat van Tanzania dat gevestigd is in de receptie van Van Vliet trucks in Nieuwerkerk aan de IJssel, waarna we mooi een wandeling konden maken om de Reeuwijkse plassen. Op 29 augustus heb ik de paspoorten met visa opgehaald.

“Consulaat” “visa”

Als ik alles wat ik nodig heb om de top te halen op een rijtje zet, kom ik op een paklijst van 135 items. Een enorme berg spullen die dan maar moet passen, de zak die ik de berg laat opdragen mag 15 kilo wegen en bij de KLM mag ik 2x 23 kilo inchecken. Dat leek me wel erg veel, tot ik er achter kwam dat die ene flight bag waar ik alles had ingestopt precies op die 23 kilo zat en zelfs iets groter was dan de maximale afmetingen die de KLM opgeeft. Dus heb ik voor de vlucht de boel maar verdeeld over twee stuks bagage. En dat terwijl ik voor een 3-weekse trektocht met rugzak nog nooit boven de 15 kilo ben gekomen.

“het

De reis

We vertrokken op 15 september om 21:30 van Antwerpen Centraal en hadden een stop-over in Amsterdam, zodat ik nog een nacht in mijn eigen bed kon slapen. Via Antwerpen? Ja, dat scheelde € 500 per persoon, dus gingen we de 15e gezellig met ons vieren eten in Antwerpen. De 16e vlogen we om 10 uur van Schiphol naar Kilimanjaro International Airport waar we rond 19:30 aankwamen. Eerst nog een paar dagen op safari in de Nationale parken Lake Manjara en Tarangire waardoor we de 20e fris en fruitig aan de beklimming konden beginnen. Na de beklimming nog een dagje aan het zwembad en 's avonds op de 26e met het vliegtuig terug zodat we op 27 september om een uur of 7 weer op Schiphol stonden.

De beklimming

We hebben de Kilimanjaro bedwongen via de Machame route met dit hoogteprofiel.
Klik in het menu op ‘beklimming’ voor het verslag van de beklimming. Of klik hier om direct naar dag 1 te gaan.

“hoogteprofiel”

De dagen van de beklimming beschreven door Roheel Shah van Shah Tours and Travel Ltd:

20 September: Drive to Kilimanjaro National Park Gate at Machame for the first section of the climb through the montane forest to Machame Campsite at 10000ft/3000m. for overnight camp taking 5 to 7 hours. Overnight Machame camp

21 September: Following the steep ridge and across heath and moorland to ‘picnic rock' and the Shira plateau, to Shira Campsite at 12500ft/3800m for overnight camp taking 5 to 7 hours. Overnight Shira camp Following the steep ridge and across heath and moorland to ‘picnic rock' and the Shira plateau, to Shira Campsite at 12500ft/3800m for overnight camp taking 5 to 7 hours. Overnight Shira camp

22 September: Heading towards Kibo, crossing a broad valley and climbing to a ridge crest, crossing scree slopes and a river valley to reach Barranco Campsite 13000ft/3900m. for overnight camp taking 5 to 7 hours. Overnight Barranco camp

23 September: Cross the floor of the Great Barranco Valley, up the Barranco Wall to the Karanga river - the last water point on this route. A steep climb over rocky slabs to Barafu Campsite at 15500ft/ 4600m. for overnight camp taking 8 to 9 hours. Overnight Barafu camp

24 September: An early start for the summit - Uhuru Peak the highest point in Africa at 19340ft/5896m taking 6 to 7 hours. Descend via Barafu Campsite through the forest to Mweka Campsite at 10000ft/3000m for overnight camp.- taking 5 to 7 hours. Overnight Mweka Camp

25 September: Descend through the forest to the park gate at Mweka Wildlife College taking 3 to 4 hours to met and transferred to Mountain Inn for dinner and overnight stay.